Πολίτες της Θεσσαλονίκης έστειλαν στον Αριστείδη Μπαλτά, υπουργό Πολιτισμού μία επιστολή η οποία αναφερόταν στην τοποθέτηση του σταυρού, στο μνημείο της Ροτόντας...
Την επιστολή αυτή υπέγραψε ο Τριαντάφυλλος Μηταφίδης ο οποίος είναι βουλευτής του ΣΥΡΙΖΑ Α' Θεσσαλονίκης.
Η επιστολή έγραφε τα εξής:
«Αξιότιμε κύριε Υπουργέ,
Σας απευθύνουμε την παρούσα επιστολή-έκκληση ύστερα από το θόρυβο που δημιουργήθηκε από δημοσιεύματα για την επικείμενη τοποθέτηση σταυρού και λοιπού εκκλησιαστικού εξοπλισμού βυζαντινής αισθητικής στο μνημείο της Ροτόντας και την κατάληξη του θέματος με την έκδοση της υπ’ αριθ. ΥΠΠΟΑ/Γ∆ΑΠΚ/∆ΒΜΑ/ΤΒΜΑΧΜΑΕ/369131/217733/10534/3011/23.12.2015 απόφασής σας.
Η Ροτόντα, διαχρονικό σύμβολο των τριών αυτοκρατοριών μέσα στις οποίες έλαμψε η Θεσσαλονίκη, έμβλημα διαπολιτισμικότητας από το 1917 μέχρι και σήμερα, αποτελεί ιστορικό διατηρητέο μνημείο, του οποίου η προστασία διέπεται από την εθνική και τη διεθνή νομοθεσία. Η συμπερίληψη της Ροτόντας στον κατάλογο των μνημείων της παγκόσμιας πολιτιστικής κληρονομιάς της Ουνέσκο το 1988 ήρθε προς επίρρωση των ανωτέρω, επικυρώνει την παγκόσμια εμβέλεια του μνημείου και μεγεθύνει την ευθύνη για την προστασία του.
Σε κάθε επέμβαση στη Ροτόντα προέχει η διατήρηση της ταυτότητάς της ως πολιτιστικού αγαθού και η διασφάλιση της μουσειακής της χρήσης που κατοχυρώθηκε, όλο αυτό το διάστημα, με σειρά πολιτικών επιλογών που έλαβαν τη μορφή διοικητικών πράξεων και επικυρώθηκε με την υπ’ αριθ. 2068/1999 απόφαση της Ολομέλειας του Συμβουλίου της Επικρατείας.
Η ανωτέρω απόφασή σας εγκρίνει σειρά παρεμβάσεων επί της Ροτόντας, οι οποίες εκτελούνται από τις 23/12/15 στο εσωτερικό και το εξωτερικό του μνημείου, αλλοιώνοντας τα κατοχυρωμένα χαρακτηριστικά της χρήσης του. Η τροποποίηση της εξωτερικής και της εσωτερικής όψης του μνημείου με προσθήκη συμβόλων και νεότευκτων αντικειμένων που προορίζονται για λατρευτική χρήση,συνιστά αλλοίωση της αυθεντικής υλικής υπόστασης και συνεπακόλουθα της ιστορικής μνήμης που το μνημείο – όπως σώζεται – διατηρεί.
Η απόφασή σας εξαρτά το ενδεχόμενο τοποθέτησης σταυρού όχι από αρχαιολογικά κριτήρια όπως απαιτεί η νομοθεσία, αλλά από κριτήρια
αντικεραυνικής προστασίας του μνημείου. Η ασάφεια της διατύπωσης που επιδέχεται αντιφατικές ερμηνείες, μας προκαλεί έντονες ανησυχίες και φοβόμαστε ότι ενδέχεται να διεγείρει μνήμες δυσάρεστες και ιδεολογικές αντιδικίες που η κοινωνία της Θεσσαλονίκης θέλει να αφήσει πίσω της.
Άλλωστε, αντιπαράθεση του σταυρού με το μιναρέ δεν έχει θέση στην κοινωνία μας και στην εποχή μας.
Το μνημείο της Ροτόντας χρειάζεται να βρει την πλήρη μουσειακή του αξιοποίηση καθώς και πολιτιστική χρήση, εναρμονισμένη με τον ιστορικό προορισμό και την αρχιτεκτονική του, υπό την ευθύνη, πάντοτε, της αρχαιολογικής υπηρεσίας, προς όφελος της πόλης, των κατοίκων και των επισκεπτών της.
Για τους λόγους αυτούς, οι παρακάτω υπογράφουσες και υπογράφοντες σας καλούμε να επανεξετάσετε το θέμα και να αναθεωρήσετε την απόφασή σας με γνώμονα την αποτροπή κάθε ενέργειας που τείνει στην «εκκλησιαστικοποίηση» του μνημείου.
Κύριε Υπουργέ, προσβλέποντας στη θετική εκ μέρους σας ανταπόκριση στα αιτήματά μας, δεχθείτε εκ των προτέρων τις ευχαριστίες μας.»
Ο κ. Αριστείδης Μπαλτάς του απάντησε με κατάλληλο τρόπο και είπε:
" Αντιπαράθεση του σταυρού με το μιναρέ δεν έχει θέση στην κοινωνία μας και στην εποχή μας."
Τι θα πει "δεν έχουμε αντιπαράθεση σταυρού με το μιναρέ;
" εναρμονισμένη με τον ιστορικό προορισμό και την αρχιτεκτονική του"
Ακριβώς, αυτό λέμε και εμείς.
Όταν το μεγαλύτερο μέρος της ζωής του μνημείου,αυτό ήταν ορθόδοξος ναός, είναι αυτονόητο να υπάρχουν σημεία που να το δείχνουν αυτό, όπως ο σταυρός.
Γιατί το μνημείο να παραπέμπει -εξαιτίας του μιναρέ- σε τζαμί;δηλαδή στην επιβολή του Τούρκου κατακτητή;
Αν έχουν πρόβλημα να βλέπουν το σταυρό (που υπήρχε από τους πρώτους αιώνες) γιατί δεν έχουν πρόβλημα να βλέπουν τον μιναρέ; Να γκρεμίσουμε και τον μιναρέ τότε.
voicenews.gr
Γίνετε μέλη στη σελίδα μας στο Facebook: https://www.facebook.com/perivolipanagias.blogspot.gr
Την επιστολή αυτή υπέγραψε ο Τριαντάφυλλος Μηταφίδης ο οποίος είναι βουλευτής του ΣΥΡΙΖΑ Α' Θεσσαλονίκης.
Η επιστολή έγραφε τα εξής:
«Αξιότιμε κύριε Υπουργέ,
Σας απευθύνουμε την παρούσα επιστολή-έκκληση ύστερα από το θόρυβο που δημιουργήθηκε από δημοσιεύματα για την επικείμενη τοποθέτηση σταυρού και λοιπού εκκλησιαστικού εξοπλισμού βυζαντινής αισθητικής στο μνημείο της Ροτόντας και την κατάληξη του θέματος με την έκδοση της υπ’ αριθ. ΥΠΠΟΑ/Γ∆ΑΠΚ/∆ΒΜΑ/ΤΒΜΑΧΜΑΕ/369131/217733/10534/3011/23.12.2015 απόφασής σας.
Η Ροτόντα, διαχρονικό σύμβολο των τριών αυτοκρατοριών μέσα στις οποίες έλαμψε η Θεσσαλονίκη, έμβλημα διαπολιτισμικότητας από το 1917 μέχρι και σήμερα, αποτελεί ιστορικό διατηρητέο μνημείο, του οποίου η προστασία διέπεται από την εθνική και τη διεθνή νομοθεσία. Η συμπερίληψη της Ροτόντας στον κατάλογο των μνημείων της παγκόσμιας πολιτιστικής κληρονομιάς της Ουνέσκο το 1988 ήρθε προς επίρρωση των ανωτέρω, επικυρώνει την παγκόσμια εμβέλεια του μνημείου και μεγεθύνει την ευθύνη για την προστασία του.
Σε κάθε επέμβαση στη Ροτόντα προέχει η διατήρηση της ταυτότητάς της ως πολιτιστικού αγαθού και η διασφάλιση της μουσειακής της χρήσης που κατοχυρώθηκε, όλο αυτό το διάστημα, με σειρά πολιτικών επιλογών που έλαβαν τη μορφή διοικητικών πράξεων και επικυρώθηκε με την υπ’ αριθ. 2068/1999 απόφαση της Ολομέλειας του Συμβουλίου της Επικρατείας.
Η ανωτέρω απόφασή σας εγκρίνει σειρά παρεμβάσεων επί της Ροτόντας, οι οποίες εκτελούνται από τις 23/12/15 στο εσωτερικό και το εξωτερικό του μνημείου, αλλοιώνοντας τα κατοχυρωμένα χαρακτηριστικά της χρήσης του. Η τροποποίηση της εξωτερικής και της εσωτερικής όψης του μνημείου με προσθήκη συμβόλων και νεότευκτων αντικειμένων που προορίζονται για λατρευτική χρήση,συνιστά αλλοίωση της αυθεντικής υλικής υπόστασης και συνεπακόλουθα της ιστορικής μνήμης που το μνημείο – όπως σώζεται – διατηρεί.
Η απόφασή σας εξαρτά το ενδεχόμενο τοποθέτησης σταυρού όχι από αρχαιολογικά κριτήρια όπως απαιτεί η νομοθεσία, αλλά από κριτήρια
αντικεραυνικής προστασίας του μνημείου. Η ασάφεια της διατύπωσης που επιδέχεται αντιφατικές ερμηνείες, μας προκαλεί έντονες ανησυχίες και φοβόμαστε ότι ενδέχεται να διεγείρει μνήμες δυσάρεστες και ιδεολογικές αντιδικίες που η κοινωνία της Θεσσαλονίκης θέλει να αφήσει πίσω της.
Άλλωστε, αντιπαράθεση του σταυρού με το μιναρέ δεν έχει θέση στην κοινωνία μας και στην εποχή μας.
Το μνημείο της Ροτόντας χρειάζεται να βρει την πλήρη μουσειακή του αξιοποίηση καθώς και πολιτιστική χρήση, εναρμονισμένη με τον ιστορικό προορισμό και την αρχιτεκτονική του, υπό την ευθύνη, πάντοτε, της αρχαιολογικής υπηρεσίας, προς όφελος της πόλης, των κατοίκων και των επισκεπτών της.
Για τους λόγους αυτούς, οι παρακάτω υπογράφουσες και υπογράφοντες σας καλούμε να επανεξετάσετε το θέμα και να αναθεωρήσετε την απόφασή σας με γνώμονα την αποτροπή κάθε ενέργειας που τείνει στην «εκκλησιαστικοποίηση» του μνημείου.
Κύριε Υπουργέ, προσβλέποντας στη θετική εκ μέρους σας ανταπόκριση στα αιτήματά μας, δεχθείτε εκ των προτέρων τις ευχαριστίες μας.»
Ο κ. Αριστείδης Μπαλτάς του απάντησε με κατάλληλο τρόπο και είπε:
" Αντιπαράθεση του σταυρού με το μιναρέ δεν έχει θέση στην κοινωνία μας και στην εποχή μας."
Τι θα πει "δεν έχουμε αντιπαράθεση σταυρού με το μιναρέ;
" εναρμονισμένη με τον ιστορικό προορισμό και την αρχιτεκτονική του"
Ακριβώς, αυτό λέμε και εμείς.
Όταν το μεγαλύτερο μέρος της ζωής του μνημείου,αυτό ήταν ορθόδοξος ναός, είναι αυτονόητο να υπάρχουν σημεία που να το δείχνουν αυτό, όπως ο σταυρός.
Γιατί το μνημείο να παραπέμπει -εξαιτίας του μιναρέ- σε τζαμί;δηλαδή στην επιβολή του Τούρκου κατακτητή;
Αν έχουν πρόβλημα να βλέπουν το σταυρό (που υπήρχε από τους πρώτους αιώνες) γιατί δεν έχουν πρόβλημα να βλέπουν τον μιναρέ; Να γκρεμίσουμε και τον μιναρέ τότε.
voicenews.gr
Γίνετε μέλη στη σελίδα μας στο Facebook: https://www.facebook.com/perivolipanagias.blogspot.gr