Με θέμα συζήτησης τη διδασκαλία του μαθήματος των Θρησκευτικών στη Μέση Εκπαίδευση, ολοκληρώθηκε η χθεσινή απογευματινή συνεδρίαση της ΔΙΣ (Διαρκούς Ιεράς Συνόδου) της 159ης Συνοδικής Περιόδου, υπό την προεδρία του Αρχιεπισκόπου Αθηνών και πάσης Ελλάδος Ιερωνύμου.
Εκτός των μελών της ΔΙΣ, στη συνεδρίαση παρίσταντο ο μητροπολίτης Καισαριανής Δανιήλ, πρόεδρος της Συνοδικής Επιτροπής Εκκλησιαστικής Εκπαιδεύσεως και Επιμορφώσεως του Εφημεριακού Κλήρου, οι κοσμήτορες των Θεολογικών Σχολών Αθηνών και Θεσσαλονίκης και οι δύο πρόεδροι των Δ.Σ.
της ΠΕΘ (Πανελλήνιας Ένωσης Θεολόγων) και του Πανελλήνιου Θεολογικού Συνδέσμου ΚΑΙΡΟΣ. Εισηγητής, ο συνοδικός μητροπολίτης Ναυπάκτου και Αγίου Βλασίου Ιερόθεος, ο οποίος, μεταξύ άλλων, κατέθεσε την πρότασή του «να επικεντρωθεί το ενδιαφέρον στο τρέχον Πρόγραμμα Σπουδών με τη δική του θεματολογία, στο οποίο όμως να γίνουν μερικές βελτιώσεις, εντάσσοντάς το στα σύγχρονα παιδευτικά δεδομένα». Διευκρίνισε, μάλιστα, «να εισαχθούν σε κάθε βιβλίο -όχι σε κάθε μάθημα- μερικά κεφάλαια θρησκειολογικά, ανάλογα με τη θεματολογία του βιβλίου, αφού όμως δοθεί προτεραιότητα στην ορθόδοξη παράδοση, την οποία ακολουθεί η πλειοψηφία των Ελλήνων πολιτών, αλλά και να χρησιμοποιηθούν ως εφαρμογές και τα καλά στοιχεία του Νέου Προγράμματος Σπουδών».
Επιπρόσθετα, επισήμανε ότι «Στην Ελλάδα, έχουμε δώσει δείγματα, ακόμη και σε δύσκολες περιστάσεις, ότι είμαστε ευαίσθητοι σε κάθε ξένον, πρόσφυγα, μετανάστη, αλλόθρησκο και αλλόδοξο και προστατεύουμε τα δικαιώματά τους, το να πιστεύουν και να λατρεύουν σύμφωνα με τις ατομικές τους πεποιθήσεις».
Το μάθημα των θρησκευτικών δεν μπορεί και δεν πρέπει να είναι κατηχητικού προσανατολισμού, γιατί αυτό δεν αφορά το δημόσιο σχολείο δήλωσαν κάποιοι θεολόγοι και παρουσίασαν τη πρότασή τους για ένα μάθημα, που θα έχει ως κορμό και κεντρικό άξονα τα κείμενα της Βίβλου, εφόσον αυτή αποτελεί μαζί με την αρχαιοελληνική και ρωμαϊκή παράδοση, τους βασικούς πυλώνες του νεότερου ευρωπαϊκού πολιτισμού.
Υπάρχει βέβαια και ομάδα θεολόγων που χαρακτηρίζει το πρόγραμμα που αφορα στο μάθημα των Θρησκευτικών άκρως επικίνδυνο χαρακτηρίζοντάς το πιο πέρα κι από τον Οικουμενισμό. «Στον Οικουμενισμό αμφισβητείται το δόγμα, ενώ στο Πρόγραμμα Σπουδών αμφισβητείται η μοναδικότητα του ενός Θεού» λένε, προσθέτοντας πως «θέτουν σε δίλημμα και διαδίδουν προς τους Θεολόγους, και πολλούς Επισκόπους, ότι αυτή είναι η μοναδική λύση για να κρατηθεί το μάθημα και αν δεν υπάρξει αυτή η σωτήρια λύση του πολυθρησκεικού μαθήματος, αυτό θα καταργηθεί».
Κάνοντας μάλιστα μία ανάλυση και εμβάθυνση του θέματος διαπιστώνεται ότι σε αυτήν την περίπτωση, του πολυθρησκειακού μαθήματος, θα υπάρχουν απαλλαγές κι από την πλευρά των Ορθοδόξων. «Γιατί ένας που είναι Ορθόδοξος και πιστεύει στον Χριστό, όταν θα δει ότι το παιδί του στο σχολείο διδάσκεται την ανοησία και το ψέμα, είναι επόμενο ότι θα ζητήσει απαλλαγή» ισχυρίζονται κάποιοι θεολόγοι υπογραμμίζοντας πως με βάση το Σύνταγμα, την ευθύνη για την θρησκευτική καλλιέργεια του παιδιού την έχει ο γονέας.
Αρκετοί Ιεράρχες, βέβαια, εξέφρασαν την ανησυχία τους για το μέλλον και την πορεία της συνεργασίας της Εκκλησίας με την Πολιτεία, όχι μόνο για το μάθημα των Θρησκευτικών, αλλά και για τα υπόλοιπα ζητήματα που αφορούν στις δύο πλευρές.
Η ΔΙΣ συνήλθε εχθές το πρωί, πρώτη ημέρα των εργασιών της, με αντικείμενο συζήτησης τη Σύναξη των Προκαθημένων των Ορθοδόξων Εκκλησιών, η οποία αναμένεται να λάβει χώρα το μήνα που διανύουμε και εν συνεχεία την Πανορθόδοξη Σύνοδο στην Κωνσταντινούπολη. Οι εργασίες της συνεχίζονται σήμερα, όπου θα συζητηθούν οι χθεσινές απόψεις και θέσεις για το μάθημα των θρησκευτικών και επίσης, το θέμα της κάυσης των νεκρών.
tro-ma-ktiko.blogspot.gr
Γίνετε μέλη στη σελίδα μας στο Facebook: https://www.facebook.com/perivolipanagias.blogspot.gr
Εκτός των μελών της ΔΙΣ, στη συνεδρίαση παρίσταντο ο μητροπολίτης Καισαριανής Δανιήλ, πρόεδρος της Συνοδικής Επιτροπής Εκκλησιαστικής Εκπαιδεύσεως και Επιμορφώσεως του Εφημεριακού Κλήρου, οι κοσμήτορες των Θεολογικών Σχολών Αθηνών και Θεσσαλονίκης και οι δύο πρόεδροι των Δ.Σ.
της ΠΕΘ (Πανελλήνιας Ένωσης Θεολόγων) και του Πανελλήνιου Θεολογικού Συνδέσμου ΚΑΙΡΟΣ. Εισηγητής, ο συνοδικός μητροπολίτης Ναυπάκτου και Αγίου Βλασίου Ιερόθεος, ο οποίος, μεταξύ άλλων, κατέθεσε την πρότασή του «να επικεντρωθεί το ενδιαφέρον στο τρέχον Πρόγραμμα Σπουδών με τη δική του θεματολογία, στο οποίο όμως να γίνουν μερικές βελτιώσεις, εντάσσοντάς το στα σύγχρονα παιδευτικά δεδομένα». Διευκρίνισε, μάλιστα, «να εισαχθούν σε κάθε βιβλίο -όχι σε κάθε μάθημα- μερικά κεφάλαια θρησκειολογικά, ανάλογα με τη θεματολογία του βιβλίου, αφού όμως δοθεί προτεραιότητα στην ορθόδοξη παράδοση, την οποία ακολουθεί η πλειοψηφία των Ελλήνων πολιτών, αλλά και να χρησιμοποιηθούν ως εφαρμογές και τα καλά στοιχεία του Νέου Προγράμματος Σπουδών».
Επιπρόσθετα, επισήμανε ότι «Στην Ελλάδα, έχουμε δώσει δείγματα, ακόμη και σε δύσκολες περιστάσεις, ότι είμαστε ευαίσθητοι σε κάθε ξένον, πρόσφυγα, μετανάστη, αλλόθρησκο και αλλόδοξο και προστατεύουμε τα δικαιώματά τους, το να πιστεύουν και να λατρεύουν σύμφωνα με τις ατομικές τους πεποιθήσεις».
Το μάθημα των θρησκευτικών δεν μπορεί και δεν πρέπει να είναι κατηχητικού προσανατολισμού, γιατί αυτό δεν αφορά το δημόσιο σχολείο δήλωσαν κάποιοι θεολόγοι και παρουσίασαν τη πρότασή τους για ένα μάθημα, που θα έχει ως κορμό και κεντρικό άξονα τα κείμενα της Βίβλου, εφόσον αυτή αποτελεί μαζί με την αρχαιοελληνική και ρωμαϊκή παράδοση, τους βασικούς πυλώνες του νεότερου ευρωπαϊκού πολιτισμού.
Υπάρχει βέβαια και ομάδα θεολόγων που χαρακτηρίζει το πρόγραμμα που αφορα στο μάθημα των Θρησκευτικών άκρως επικίνδυνο χαρακτηρίζοντάς το πιο πέρα κι από τον Οικουμενισμό. «Στον Οικουμενισμό αμφισβητείται το δόγμα, ενώ στο Πρόγραμμα Σπουδών αμφισβητείται η μοναδικότητα του ενός Θεού» λένε, προσθέτοντας πως «θέτουν σε δίλημμα και διαδίδουν προς τους Θεολόγους, και πολλούς Επισκόπους, ότι αυτή είναι η μοναδική λύση για να κρατηθεί το μάθημα και αν δεν υπάρξει αυτή η σωτήρια λύση του πολυθρησκεικού μαθήματος, αυτό θα καταργηθεί».
Κάνοντας μάλιστα μία ανάλυση και εμβάθυνση του θέματος διαπιστώνεται ότι σε αυτήν την περίπτωση, του πολυθρησκειακού μαθήματος, θα υπάρχουν απαλλαγές κι από την πλευρά των Ορθοδόξων. «Γιατί ένας που είναι Ορθόδοξος και πιστεύει στον Χριστό, όταν θα δει ότι το παιδί του στο σχολείο διδάσκεται την ανοησία και το ψέμα, είναι επόμενο ότι θα ζητήσει απαλλαγή» ισχυρίζονται κάποιοι θεολόγοι υπογραμμίζοντας πως με βάση το Σύνταγμα, την ευθύνη για την θρησκευτική καλλιέργεια του παιδιού την έχει ο γονέας.
Αρκετοί Ιεράρχες, βέβαια, εξέφρασαν την ανησυχία τους για το μέλλον και την πορεία της συνεργασίας της Εκκλησίας με την Πολιτεία, όχι μόνο για το μάθημα των Θρησκευτικών, αλλά και για τα υπόλοιπα ζητήματα που αφορούν στις δύο πλευρές.
Η ΔΙΣ συνήλθε εχθές το πρωί, πρώτη ημέρα των εργασιών της, με αντικείμενο συζήτησης τη Σύναξη των Προκαθημένων των Ορθοδόξων Εκκλησιών, η οποία αναμένεται να λάβει χώρα το μήνα που διανύουμε και εν συνεχεία την Πανορθόδοξη Σύνοδο στην Κωνσταντινούπολη. Οι εργασίες της συνεχίζονται σήμερα, όπου θα συζητηθούν οι χθεσινές απόψεις και θέσεις για το μάθημα των θρησκευτικών και επίσης, το θέμα της κάυσης των νεκρών.
tro-ma-ktiko.blogspot.gr
Γίνετε μέλη στη σελίδα μας στο Facebook: https://www.facebook.com/perivolipanagias.blogspot.gr